De Bergklanken ging naar Schiermonnikoog!

Op zaterdag 6 juni 2026 was het eindelijk zover: na weken van voorbereiden, studeren en sectierepetities vertrokken we goed voorbereid naar Schiermonnikoog voor het muziekfestival van de OMF-Friese Muziekbond.
Een deel van onze muzikanten reisde al op vrijdag 5 juni af naar het eiland om te overnachten op de camping. Dat zorgde meteen voor een gezellige start van het weekend! Op zaterdag sloot de rest van de vereniging aan. Samen op de boot, tussen de vele andere deelnemende orkesten, zat de sfeer er direct goed in.
Voor de jury brachten wij het werk Poetics ten gehore, geschreven door August De Provoost. Dit prachtige vierdelige muziekstuk hadden we de afgelopen periode intensief voorbereid. Op een knus podium speelden we het werk voor twee juryleden die onze uitvoering beoordeelden. Na afloop stapten we tevreden van het podium; we hadden alles gegeven wat erin zat.
Na het juryoptreden kreeg ieder orkest de gelegenheid om ook een concert in het dorp te verzorgen. Wij mochten als laatste optreden en sloten de dag muzikaal af met een gevarieerd programma. Zo speelden we onder andere muziek van Coldplay, Sorry een prachtig solowerk voor bugel en Het Regiment Berghuizen. Het publiek genoot zichtbaar, zong mee en hier en daar werd zelfs een dansje gewaagd!
Na dit geslaagde optreden was het tijd voor een welverdiend ijsje. Vervolgens wandelden we terug naar de kerk, waar we vol spanning wachtten op de prijsuitreiking. En met succes: we mochten een prachtige eerste prijs in ontvangst nemen met maar liefst 80 punten!

Daarna was het tijd om met de bus of fiets terug te gaan naar de boot. Onderweg werd er volop nagepraat over de optredens, de mooie momenten van de dag en natuurlijk over onze behaalde prijs.
Wij kijken terug op een fantastisch weekend vol muziek, gezelligheid en mooie herinneringen. Dit zijn precies de momenten die het verenigingsleven zo bijzonder maken. Samen muziek maken, plezier hebben en genieten van elkaars gezelschap – daar doen we het voor!
